Už od čias pokreslených školských lavíc som vedel, že design dokáže oveľa viac, než len jednoducho vyzerať. Dokáže vytvoriť emóciu, hodnotu alebo charakter.
Design
Slovo design je v dnešnom svete veľmi obvyklé a často používané slovo. Počujeme ho alebo vidíme na každom rohu. Popularita slovu design určite nechýba, no čo v skutočnosti znamená, vie správne opísať len človek, ktorý sa mu venuje. Slovo design totiž neopisuje len vizuálnu stránku ako si mnohí myslia.
Design opisuje činnosť ako proces tvorby podľa plánu, zadania alebo vlastnosť, ktorá plní vizuálny alebo technický účel. Základ designu je teda plán alebo zadanie.
Dnes existuje design vo veľa podobách, no účel zvykne byť vždy rovnaký. Design ako činnosť má byť vždy založená na zadaní. Čím lepšie zadanie, tým lepšie výstupy.
Ja som sa našiel práve v grafickom designe. Grafický design je činnosť, ktorej výstupom je vizuálny účel, nazývaný vizuálna komunikácia.
Vizuálna komunikácia zastupuje priamu a nepriamu komunikáciu na miestach, kde to nie je možné, potrebné alebo prístupné. Napríklad navigačné smerovania ukazujúce lokalitu, značky reprezentujúce podnikanie alebo produkty alebo aj obaly produktov, etikety obsahujúce zloženie produktov.
Vizuálna komunikácia funguje na princípe použitia vizuálnych prvkov ako sú tvary, symboly, typografia, farebnosť a vizuálne pravidlá na sprostredkovanie myšlienok a informácií. Slúži teda ako rozprávanie vo vizuálnom a digitálnom svete.
V závislosti od účelu, teda zadania sa kombináciou rôznych spomínaných prvkov vytvára vizuálna komunikácia. Čím je informácia komplexnejšia alebo obsahovo väčšia, tým sa zvyšuje okruh použitých vizuálnych prvkov. Jednoduché zadanie je napríklad označenie zákazu vjazdu, ktoré používa farby a tvary. Na rozdiel od prezentácie v práci, ktorá využíva farby, tvary, písmo, rozloženie, formáty a hierarchiu.
Identita značky
Mojou prácou je vytváranie vizuálnej komunikácie pre značky. Kombináciou vizuálnych prvkov a pravidiel vytváram vizuálne systémy, komunikáciu, ktorá pomáha s reprezentáciou podnikania, produktov, udalostí alebo aj lokality.
Výstupom mojej práce pri vytváraní komunikácie je vizuálna identita. Tá sa skladá z viacerých súčastí, ktoré sa používajú v odporúčaných pravidlách a nastaveniach. What? Vysvetlím to v porovnaní identity človeka a značky.
Podľa tváre (logo) dokážeme spoznať známu osobu už z diaľky. Ak je to známa tvár a ide napríklad o kamaráta, vieme okamžite povedať kto to je, akú má osobnosť (farebnosť), ako bude rozprávať (typografia), ako bude celkovo pôsobiť, čo bude mať napríkad zvyčajne oblečené (vizuálny štýl).
Ak je značka ako osoba, tak potom bude:
1. Logo ako tvár
Tvár je symbol, na základe ktorého ľudí spoznávame. Podľa nej vieme spoznať známu osobu už z diaľky. Ak je to známa tvár a ide napríklad o kamaráta, vieme čo od neho čakať. Ak je naopak neznáma, bude to zvyčajne to prvé, kam budeme pozerať.
2. Farebnosť ako osobnosť
Tak to som sa vyfarbil! Farby s osobnosťou sa používajú už dlhú dobu, hlavne v spojení s emóciami. Mnoho ľudí má obľúbenú farbu alebo škálu farieb. Rovnako to majú aj značky. Farby dokážu navodiť emócie a pocity, ktoré si spájame s tým čo vidíme.
3. Typografia ako jazyk
Tón hlasu, jazyk, výber slov alebo aj intonácia je tiež dôležitá časť osoby. Ak je niekto priateľský bude to milé, zrozumiteľné rozprávanie. Ak to bude naopak nahnevaná osoba, BUDE KRIČAŤ! Rozprávanie sa dá teda zobraziť vo vizuálnom svete pomocou typografie..
4. Vizuálny štýl ako osobné črty
Kombináciou tváre, osobnosti, jazyka a osobných črtov a preferencií, ako sú napriklad štýl obliekania, priamej komunikácie, povahy alebo hodnôt vzniká osoba s unikátnym a osobitným štýlom. Každý z nás má štýl, ten svoj, ktorý ho proste vystihuje. Súhlasíte?
Rovnako pristupujem pri vytváraní identity značky. Kombináciou základných súčastí výtvarám značkám identity, ktoré sú postavené na ich vlastných hodnotách a preferenciách. Ak to tak nie je, identita alebo značka dlho nevydrží. Pretvarovať sa je ťažké a unavujúce aj v grafickom dizajne.
História
Aj keď to všetko môže znieť moderne, vizuálne identity majú historický pôvod. V dávnej dobe sa identity používali v rovnakých princípoch ako teraz. Základom bol symbol, doplnený farebnosťou a neskôr aj typografiou. Poľnohospodári značkovali svoj dobytok a remeselníci si označovali svoje dielne kovovými symbolmi razenými do produktov alebo aj maľovaným podpisom. Aj kráľovské rody mali svoje vizuálne systémy, identity, ktoré obsahovali erby, symboly a farebnosť.
Niektoré vizuálne systémy z minulej doby používame dodnes. Napríklad štátne symboly, kroje alebo aj symbol krížu, ktorý vie aj dodnes ovládať životy ľudí. No o tom, potom.
S príchodom rozkvetu podnikania a technológií sa vizuálne identity rozširujú aj skrz marketing do rôznych podôb. Dnes dokáže vizuálna identita zastúpiť nielen obchod a produkty, ale aj udalosti, myšlienky a skupiny ľudí.
Identity sa tvoria postupne, časom. Základom je konzistencia a úprimnosť. Stay true.
Mojím zaužívaným procesom je postupná tvorba od základov. A ako som spomínal, základom je kvalitné a pochopené zadanie. Čím je zadanie kvalitnejšie, tým lepší zvykne byť výstup.
Záver
Počas mojej praxe som sa naučil, že kvalitné zadanie vychádza jedine z kombinácie rozprávania a písania. Nikdy nie z jednostrannej definície. V závere vám odovzdávam tieto rady, ktoré sa mi overili rokmi v procese tvorby zadania.
- Zadanie sa zvyčajne vytvára s klientom podľa jeho potrieb a cieľa.
- Pozorné počúvanie klienta vám dá návod ako vytvoriť design.
- Nikdy to nenechaj len na ústnu komunikáciu, písanie je automatický brainstorming, ktorým si klient musí prejsť sám, aj keby to bol obyčajný email.
- Spochybňuj svoje nápady a vždy sa pýtaj otázku: Prečo?
- Design nemôže obsahovať ego dizajnéra, ani klienta.
Ave Design.
Autor designu
patrikcaky© design
Design vizuálnej komunikácie
Pracujem v Bratislave, Slovensko
design@patrikcaky.sk